Wzdęcia a problemy z wypróżnianiem

Wzdęcia a problemy z wypróżnianiem

Zaburzenia wypróżniania dotykają znaczną część populacji. Większość przypadków spowodowana jest niewłaściwym trybem życia oraz źle dobraną dietą. Badania wykazują, iż na zaparcia uskarża się co druga kobieta i co czwarty mężczyzna. U osób cierpiących na kłopoty z oddawaniem stolca, wzdęcia są częstym objawem towarzyszącym.

Przyjmuje się, że normą jest wypróżnianie następujące nie rzadziej niż 3 razy w tygodniu. Kłopoty z wypróżnianiem są powodem zaburzonej perystaltyki jelit, czyli aktywności skurczowej przewodu pokarmowego, która odpowiada za transport jedzenia od przełyku aż do końca jelita grubego. Dodatkowo, występująca w jelicie grubym nadwrażliwość na fermentację produktów pokarmowych powoduje zaparcia i zwiększa obwód jamy brzusznej. Ta dolegliwość dotyka głównie osoby cierpiące na zespół jelita nadwrażliwego.

Kłopoty z wypróżnianiem prowadzą do zalegania masy kałowej w przewodzie pokarmowym, co zwiększa ciśnienie w jelitach, powodując tym samym uczucie pełności oraz wzdęcia. Znajduje to swoje uzasadnienie w zbyt małym nawodnieniu organizmu i spożywaniu za małej ilości płynów.

Wzdęcia mają wiele wspólnego z powstawaniem zaparć. Można je określić jako gromadzenie się dużej ilości gazów w jelitach, które przemieszczają się w przewodzie pokarmowym i powodują uczucie pełności. Występują one często jako czynnik towarzyszący przy problemach z wypróżnianiem. Ponadto, wzdęcia i zaparcia charakteryzują się bardzo podobnymi źródłami powstawania: od zwykłego stresu lub stylu życia, aż po choroby wymagające konsultacji z lekarzem (zespół jelita nadwrażliwego).

Klucz do poprawnego oraz zdrowego wypróżniania stanowi natomiast prawidłowa praca jelit. Aby ją utrzymać, można stosować się do prostych oraz niewymagających wysiłku czynności.

Nie wstrzymywanie stolca – paradoksalnie, często sami w pośpiechu wstrzymujemy wypróżnienie, co może skutkować przyzwyczajeniem organizmu do takiego trybu.

Odpowiednia dieta – tak jak w przypadku wzdęć, zadbanie o spożywanie niskotłuszczowych oraz lekkich potraw wpływa korzystnie na trawienie. Ograniczenie białego pieczywa, ryżu, czekolady oraz wzbogacenie diety o owoce czy kefiry, pobudzi jelita do pracy.

Regularne oraz spokojne spożywanie posiłków – nie pozwala to na zaleganie pokarmu w żołądku.

Ruch oraz picie dużej ilości wody – mała ilość płynów oraz ruchu powoduje, że pokarm zalega w jelitach w postaci suchej masy. Nawadnianie organizmu, w tym także jelit, oraz częste spacery lub ćwiczenia wspomagające metabolizm, ułatwiają wypróżnianie.

Co ciekawe, zaburzenia wypróżnień mogą także towarzyszyć poważnym zmianom hormonalnym, ciąży lub chorobom jelit (wspomniany zespół jelita nadwrażliwego oraz zaparcia czynnościowe). Wzdęcia można łagodzić stosując bezpieczne leki dostępne bez recepty. Jednak w przypadku przewlekłości schorzenia i braku reakcji na preparaty farmakologiczne, zaleca się skonsultowanie objawów ze specjalistą.

Napisz komentarz
nick
treść wiadomości
komentarzy 0

Wzdęcia przy antykoncepcji
image

Przyjmowanie preparatów antykoncepcyjnych może czasem powodować kłopotliwe wzdęcia. Te niepożądane dla organizmu skutki można znacznie ograniczyć poprzez np. zmianę sposobu odżywiania.

więcej
Wyślij