Jakie potrawy powodują wzdęcia i gazy?

Jakie potrawy powodują wzdęcia i gazy?

Obecnie dostosowanie zdrowej diety do codziennego trybu życia to niezwykle trudne wyzwanie dla każdego z nas. Dlatego warto wiedzieć co powoduje gazy i wzdęcia.

Istnieje wiele czynników wywołujących wzdęcia, ale to co jemy ma zdecydowanie największe znaczenie. Dodatkowo, tolerancja na wybrane produkty jest niestety różna u każdego z nas, a ich niepoprawne trawienie może powodować wzdęcia i gazy. To z kolei wpływa na nasze samopoczucie i kłopotliwe bóle brzucha.

Codzienny dyskomfort związany ze wzdęciami to sygnał, że czas na wprowadzenia pewnych zmian w diecie. Przy komponowaniu posiłków należy unikać produktów, które mają tendencję do fermentacji w żołądku i jelitach. Podpowiadamy, które potrawy i produkty mogą stanowić przyczynę powstawania nadmiernej ilości gazów prowadzącej do wzdeć.

Warzywa (jak fasola, brokuły, kapusta, brukselki, cebula, karczochy, szparagi) to bardzo zdrowy dodatek każdego posiłku. Są one bogate w błonnik, witamy i minerały, lecz zawierają także skrobię, która w połączeniu z niektórymi węglowodanami potrafi upośledzać układ trawienny. Podczas problemów z ich trawieniem, bakterie występujące w jelitach powodują powstawanie nadmiernych gazów.

Owoce (jak brzoskwinie, jabłka, czy gruszki) zawierające sorbitol. Jest to naturalnie występujący cukier, który poprzez swoje właściwości może być przyczyną wzdęć. Coraz częściej stosowane diety wegetariańskie i spożywanie w nadmiernych ilościach powyższych pokarmów może więc szkodzić jelitom.

Smażone i tłuste potrawy (mięsa w panierce, wędliny, sery), które są bardzo pospolite ze względu na swoją łatwość i szybkość przygotowania, lecz groźne z powodu ciężkostrawności.

Nadmierne picie napojów gazowanych (lub soków z cukrem) zawierających dwutlenek węgla oraz cukier, który powoduje powstawanie gazów w żołądku, co w konsekwencji kończy się niemiłym uczuciem pełności.

Produkty mleczne zawierające ciężkostrawną i trudną w rozbiciu na cukry proste laktozę. Nietolerancja laktozy, czyli brak prawidłowego działania enzymu laktazy, prowadzi do nadmiernej produkcji gazów, a nawet biegunki.

Napoje alkoholowe, które ze względu na posiadane cukry działają podobnie do powyższych produktów. Do ich szkodliwych cukrów odpowiedzialnych za wzdęcia należą maltitol, ksylitol, sorbitol i erytrytol1.

Zapobieganiu powstawaniu wzdęć oraz bólów brzucha sprzyja przede wszystkim picie dużej ilości wody, która wspomaga procesy trawienne, oraz napojów z małym udziałem kalorii, kofeiny, czy sodu. Zdrowemu trybowi odżywiania sprzyja także spożywanie umiarkowanie ciepłych posiłków (zimne lub gorące potrawy powodują nieświadome połykanie powietrza) oraz skromne zajęcia ruchowe następujące po jedzeniu (np. kilkuminutowy spacer).

Skutecznie można pozbyć się wzdęć i towarzyszących im dolegliwości stosując powszechnie dostępne leki zawierające bardzo dobrze tolerowany symetykon (np. Espumisan®), które zmniejszają napięcie pęcherzyków gazu w żołądku, powodując ich pękanie. Dzięki temu, gazy mogą zostać w łatwy sposób uwolnione z organizmu.


1 Jarosz, Dzieniszewski, Gazy Jelitowe, 2008

Napisz komentarz
nick
treść wiadomości
komentarzy 0

Polecany produkt
Espumisan® image
Czy stres może być przyczyną wzdęć i bólu brzucha?
image

Jedną z najczęstszych przyczyn powstawania wzdęcia jest stres. Praca pod nieustanną presją czasu, brak odpoczynku, jedzenie w pośpiechu mają negatywny wpływ na poprawne funkcjonowanie układu trawiennego.

więcej
Wyślij